Moduł wstępny / wprowadzający
1. Przywitanie i wstępne ustalenia
Przywitanie i przedstawienie się trenera
2. Lodołamacz – Spadek
- Jaka jest wartość sekundy?
- Jaka jest wartość naszego czasu?
- Czy uświadamiamy sobie fakt, że kapitał naszego czasu jest ograniczony?
- Czy z czasem obchodzimy się tak samo jak z pieniędzmi?
Moduł I – Zarządzanie zadaniami w czasie oraz zarządzanie kalendarzem np. w warunkach pandemii
1. Czym jest czas w kontekście Home Office, czyli zdalnej pracy z domu?
- Czy warto zajmować się czasem?
- Czy warto zajmować się zarządzaniem i organizacją pracy w domu, czy „iść na żywioł”?
- Czym zarządzamy – czasem, miejscem, priorytetem czy sobą w danym nam czasie?
2. Auto test „Wykorzystuj swój czas” – diagnozujący ewentualne obszary problemów z zarządzaniem czasem
3. Ćwiczenie: Jaki jest twój zegarek?
- Subiektywne poczucie czasu i niebezpieczeństwa z tym związane
- Prokrastynacja – „trudność” dotykająca 25% pracujących osób i dużej liczby menedżerów
4. Ustalenie zadań czyli komunikacja w warunkach pracy zdalnej
5. Proces planowania realizacji zadań oraz realizacja pracy w warunkach domowych z rodziną
1a. Planowanie i wykonanie – asertywność i jej wykorzystania w rodzinie
- Jaki jest cel tworzenia obrazu przyszłości
- Rodzaje planów (długoterminowe, średnioterminowe, krótkoterminowe, miesięczne, tygodniowe, dzienne)
- W jaki sposób planować / rezerwować czas w dniu na realizację zadań
2a. Podstawowe reguły i zasady planowania dnia w pracy zdalnej
- Sytuacja zagęszczenia interwałowego oraz nacisku permanentnego
3a. Telekonferencje i współpraca urzędu i urzędników pracujących zdalnie
4a. Obieg dokumentów papierowych w warunkach epidemii
5a. Zasady bezpieczeństwa epidemiologicznego w przestrzeni publicznej
- Dezynfekcja – płyny i żele
- Maseczki jednorazowe i wielorazowe
- Utrzymanie prawidłowego dystansu w przestrzeni publicznej
- Utrzymanie prawidłowego dystansu w miejscu pracy
- Ewentualność pracy zdalnej z domu w okresie kwarantanny
- Zasady i procedury dodatkowe
Moduł III – Priorytety
1. Paradygmat Pilny i Ważny
- Matryca Eisenhowera i jej zastosowanie w praktyce
2. Zasada Pareta w odniesieniu do realizacji zadań
- Cele urzędu – zadania dla urzędnik
Moduł IV – Wybrane metody z Programu Efektywnej Pracy wg. Kerry Gleesona
1. Poznanie zasad PEP i porywanie ich z regułami zarządzania czasem
- „Zrób to od razu ” – likwidacja spraw na później
- Komunikuj się od razu, weryfikuj komunikację dla osiągnięcia skuteczności działania
- Rutynowe czynności i ich grupowanie – „bloki czasowe” w pracy zdalnej z domu
- Organizacja dokumentów, czyli prawdziwe znaczenie terminu „sprawa w toku”
- Organizacja stanowiska pracy w domu i jej wpływ na czasową realizacje zadań
Moduł V – Skuteczna komunikacja w warunkach kryzysu epidemiologicznego
1. Repetytorium zasad skutecznej komunikacji
- Ćwiczenie – model procesu komunikacyjnego
- odzwierciedlanie
- parafrazowanie
- klasyfikowanie – jakie pytania sprzyjają wyjaśnieniom
- unikanie „komunikacji głuchego telefonu”, czyli – „nie rozumiesz – pytaj!”
2. Umiejętności komunikacji – techniki komunikacyjne
- jasne wyrażanie oczekiwań
- wspieranie rozmówcy
- wyrażanie uznania i dowartościowanie
- konstruktywna krytyka
- przyjmowanie krytyki
3. System komunikacyjny w organizacji
- obieg informacji ( drzewo informacyjne) prawidłowy i nieprawidłowy
- gromadzenie i przechowywanie informacji
- pionowe i poziome komunikowanie się
- szumy informacyjne i inne nieprawidłowości w przepływie informacji
- usprawnianie i poprawa efektywności systemu informacyjnego instytucji
Moduł VII – Obsługa „trudnego klienta” i „klienta VIP”
1. Pytania otwarte i zamknięte w obsłudze klienta
2. Empatia i asertywność w kontaktach z trudnym klientem
- Praktyczne wdrożenie tezy: „Traktuj innych ( nawet trudnych klientów) tak, jak sam chciałbyś być traktowany!”
- Pozytywne i obiektywne wnioskowanie dotyczące zastrzeżeń klienta
3. Język korzyści w obsłudze oraz obsłudze trudnego klienta
- Język korzyści i argumentacji
- Struktury pomocne w obsłudze reklamacji i zastrzeżeń
4. Jak komunikować się skutecznie w sytuacjach spornych?
- Jak rozmawiać ze zdenerwowanym klientem?
- umiejętna kontrola poziomu emocji Klienta/ rozmówcy oraz poziom emocji własnych
- zarządzanie emocjami w sytuacji ataku Klienta
- postawa asertywnej życzliwości w kontakcie ze zdenerwowanym klientem
- elementy technik radzenia sobie ze stresem ( ćwiczenia odstresowujące)